shutterstock_368582720

Det finns idag väldigt många olika sätt man som företagare kan göra reklam för sitt företag på. Det är inte som förr, när det räckte med en annons i tidningen för att nå ut. Idag finns det mer effektiva metoder att använda. Att göra reklam handlar om att visa upp att man finns och berätta om vad man gör, så att ens framtida kunder kan hitta en.

Sociala medier

Ett modernt och populärt sätt att nå ut är att annonsera på sociala medier. Man skulle nästan kunna säga att det är dagens motsvarighet till annonser i de gamla dagstidningarna. Både Instagram och Facebook är sidor som har breda publiker med användare i alla åldrar. Här kan du snabbt nå ut till en bred publik inom ditt område och på så sätt locka framtida kunder. En stor fördel är att en sådan annons tillåter den som läser att klicka sig in och vidare för att få veta mer.

Bilstriping

Att synas ”ute i verkligheten” är också ett bra sätt att göra reklam på och det tillåter dig att synas i olika miljöer och situationer. Du kan då till exempel använda dig av bilstriping för att synas. Bilstriping är en typ av fordonsdekor där ditt varumärke, logga eller slogan trycks på en folie som fästs på din bil. Alla som ser din bil kan, genom bilstripingen, därmed också se ditt företag. Det är en prisvärd teknik, eftersom du bara behöver betala för själva dekoren en gång, men kan dra nytta av den en längre tid. Tekniken går självklart också att använda på andra fordon som båtar och husvagnar, men tryckt folie kan också sättas upp på till exempel fönsterrutor.

Utskick

En annan typ av fysisk reklam är reklamutskick. Ett utskick har den fördelen att det kan utformas så att det känns personligt för den som mottar det. I ett sådant utskick kan du dessutom specificera vad det är ditt företag gör och vilka tjänster eller produkter ni erbjuder mottagaren av reklamen. Det är bra att inför ett sådant utskick ha en tydlig målgrupp: är det ett visst geografiskt område du vill nå eller en viss åldersgrupp? En nackdel med utskick är att du bara når den specifika gruppen du skickar till och att det kan vara mindre kostnadseffektivt än andra medel.